aktualnie oferujemy 2868 produktów, obecnie w sklepie przebywa 31 klientów
koszyk
Koszyk jest pusty,
zapraszamy na zakupy!
szukaj szukaj
pokaż podpowiedzi
pokaż tylko dostępne
tygodniowy hit cenowy

płatności obsługuje payU
Legolas.pl »
» Esej o malarstwie
Esej o malarstwie
Dostawa już od 8.99 zł!

dział: Literatura

Esej o malarstwie

Denis Diderot

EAN: 9788323509806
Stron: 96, Format: 15.9x22.4, Ciężar: 0,164 kg
Rok wydania: 2015, Miękka
przejdź do opisu
artykuł chwilowo niedostępny
nasza cena: 29,00 zł
powiadom o dostępności
Esej o malarstwie Diderota jest jednym z najgłośniejszych tekstów o sztuce w pisarstwie francuskim. Był podsumowaniem kilkuletniego okresu życia Diderota, w dużej mierze poświęconego sztukom pięknym, poprzedzonego z kolei latami rozważań nad fizjologicznymi uwarunkowaniami odbioru i studiami nad psychologią twórczości. Bardzo szybko po ukazaniu się (1795) wszedł do międzynarodowego obiegu myśli o sztuce i już u progu romantyzmu należał do kanonu wypowiedzi o malarstwie. Esej… stanowi wyjątkowe zjawisko w XVIII-wiecznym pisarstwie o sztuce, wyprzedzając wielkie realizacje eseistyki XIX w. Esej o malarstwie pojawił się w przełomowym momencie dziejów sztuki francuskiej. Apogeum popularności osiągnęli właśnie ulubieni malarze Diderota: Chardin, Jean-Baptiste Greuze i Claude-Joseph Vernet, a także najbardziej przezeń zwalczany artysta francuski, François Boucher. Sztuka rokokowa powoli dożywała swoich dni, pojawiały się już pierwsze zapowiedzi przemian w kierunku klasycyzmu, skłonność do dzieł bardziej surowych, antycznej „prostoty” i „spokojnej wielkości”. Coraz silniejszy dyktat rynku kolekcjonerskiego sprzyjał też przyspieszeniu rozkładu tradycyjnej hierarchii tematów i gatunków w sztukach przedstawiających, gorliwie zresztą podważanej przez Diderota, m.in. właśnie w Eseju. Specyfika postawy Diderota wynikała z faktu, że rozważania natury estetycznej, koncepcje fizycznych uwarunkowań tworzenia i odbioru sztuki pisarz łączył z osobistym doświadczeniem zdobywanym w pracowniach i na wystawach. Sprawy techniki malarskiej czy np. specyfiki percepcji rzeźb nie dawały się oddzielić od spekulacji teoretycznych. Oczytany w starożytnej literaturze odnoszącej się do sztuk oraz dziełach brytyjskich i francuskich estetyków i artystów, Diderot nie przestawał patrzeć. Znajdziemy więc w jego Eseju o malarstwie wiele passusów dowodzących zachwytu nad dziełem często nieznanym albo zniechęcenia wytworem pędzla uznanej sławy. W wielu wypowiedziach zawartych w Eseju o malarstwie Diderot jawi się jako znawca różnych tradycji pisarstwa o sztuce oraz tradycyjnych poglądów, ale także jako ich wyznawca. Niekiedy zajmuje stanowisko zdeklarowanego klasycysty, w sumie jednak można czytać Esej… jako tekst pisany z pozycji juste milieu, w kilku tylko miejscach iskrzący na styku z konwencjami teorii sztuki.
Jeszcze nie oceniano tej pozycji.
Twoja ocena:
Oceń pozycję:
Inne pozycje Denis Diderot
newsletter
Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach, zapisz się na listę:
facebookLegolas.pl na Facebooku ↓
dla kupujących
punkty odbioru
legolas
Legolas.pl
ul. Karmelicka 33,
31-131 Kraków
poczta@legolas.pl



PayU
© 2010 - 2019 Legolas.pl
wszelkie prawa zastrzeżone
opracowanie Prekursor